Pienestä myllystä kasvoi kansainvälisesti menestynyt alansa innovatiivinen edelläkävijä
Järvenpäässä pääkonttoriaan pitävä, 85-vuotissyntymäpäiväänsä juhliva Helsingin Mylly on kasvanut pienestä jauhomyllystä merkittäväksi suomalaisen kauran sanansaattajaksi. Perinteitä vaaliva perheyritys on noussut Suomen suurimmaksi luomuviljan jalostajaksi ja vie kaura-, luomu- ja gluteenittomia tuotteita kaikille mantereille, noin 40 maahan.
Harvalla yrityksellä on niin koskettavaa ja pitkää historiaa takanaan, kuin Helsingin Myllyllä, jonka tarina sai alkunsa jo 1600-luvun Virosta. Yrityksen perustanut ja Suomeen tuonut Puhkin suku kärsi mittavat tappiot sotien ja Neuvostovallan aikana, mutta sai yritystoiminnan vaikeuksista huolimatta jatkumaan. Nyt yritys viettää jo arvostettavaa 85. syntymäpäiväänsä.
Pieni jauhomylly on vuosien määrätietoisen työn tuloksena saavuttanut merkittävän aseman kotimaisena ruoka-alan toimijana: Helsingin Mylly on Suomen suurin luomuviljan jalostaja ja arvostettu suomalaisten kauratuotteiden viejä. Suomalaisilla puhtaasti kasvatetuilla ja ”yöttömän yön” valossa varttuneilla viljatuotteilla on kysyntää maailmalla.
”Viennistä on tullut todella merkittävä osa liiketoimintaamme ja kolmannes yrityksen liikevaihdosta tulee viennistä”, sanoo Helsingin Myllyn toimitusjohtaja Niklas Kumlin. ”
Vientimarkkinoilla yritys toimii nimellä Helsinki Mills Ltd. Maailmalle lähtee Suomesta hiutaleita, puuroja, jauhoja, leseitä, muroja ja myslejä. Yritys hakee edelleen kasvua maailmalta ja raivaa sinnikkäästi tietään uusille kuluttajamarkkinoille.
Tuotekehitystä Helsingin Mylly tekee sekä itse että kumppaneidensa kanssa. Toimintaperiaatteena myös tuotekehityksessä on toimia älykkäästi ja analyyttisesti. Yrityksen tuotteet ovatkin pärjänneet hyvin kilpailuissa, josta osoituksena on Overnight Oats -tuorepuuron voitto Lidlin järjestämässä Viedään Suomi-ruoka maailmalle! -kilpailussa vuonna 2017 ja finaalipaikka European Organic Food Innovation Award -kilpailussa viime viikolla.
”Asiakkaiden tarpeet ovat meillä kirkkaina mielessä ja haluamme tarjota koko ajan uusia ihmisten hyvinvointia lisääviä tuoteinnovaatioita”, sanoo Kumlin. ”Pyrimme olemaan aina askeleen tai pari edellä ja aistimaan, mitä asiakkaat tulevat tarvitsemaan ja haluamaan”, lisää Kumlin.